Rotationz.be Forum
The Heart Of Club Nature
FAQ   Search   Memberlist   Usergroups   Register   Profile   Log in to check your private messages   Log in
Dodental Love Parade = 19 + Ruim 300 Gewonden

Post new topic   Reply to topic    Rotationz.be Forum Forum Index -> The News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
The Godfather
Site Admin

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 10:33 am    Post subject: Dodental Love Parade = 19 + Ruim 300 Gewonden Reply with quote

HLN update Het aantal dodelijke slachtoffers van de massapaniek die gisterennamiddag is uitgebroken tijdens de Love Parade in Duisburg is ondertussen opgelopen tot 19. Ze werden verpletterd toen er paniek uitbrak in een tunnel die leidde naar het festival. De hulpdiensten konden nog tien andere slachtoffers reanimeren.

Er is ook al sprake van meer dan 300 gewonden, zegt de politie. Dat aantal is sinds gisterenavond al flink opgelopen van 80 tot 342. Hoe erg de betrokken personen eraan toe zijn, is niet duidelijk. De nationaliteit van de dodelijke slachtoffers is nog niet gekend. Zestien mensen stierven ter plaatse. Bezorgde familieleden kunnen terecht op het nummer 0049-203/94000.

Tunnel

De paniek ontstond toen toestromende bezoekers kwamen vast te zitten in dezelfde tunnel als mensen die het evenement wilden verlaten. Blijkbaar had de politie bezoekers terug naar buiten gestuurd toen het plein te vol geraakte. Getuigen hadden het over enkele duizenden mensen die vast raakten "in een ware heksenketel". Aanwezigen zeggen dat zij de politie op voorhand hadden verwittigd, maar dat hun waarschuwingen in de wind werden geslagen. "Geprogrammeerde chaos", noemde een aanwezige het gebrek aan organisatie.

Niet stilgelegd

Het festival werd niet stilgelegd omdat de organisatoren vreesden voor nieuwe paniek bij een massa-evacuatie. Wel werd het nabijgelegen treinstation tijdelijk afgesloten, omdat mensen in paniek tot op de sporen waren gevlucht. Ook de autostrade werd afgesloten omdat mensen daarop liepen. De meeste aanwezigen waren aanvankelijk niet op de hoogte van het drama. Degenen die nog op toegang stonden te wachten, zijn met luidsprekers opgeroepen naar huis te gaan. De nooduitgangen zijn opengezet.

Bezoekers

De Love Parade is een van Europa's grootste elektronische muziekevenementen. Het event kent zijn oorsprong in Berlijn en kende daarna navolging in andere grote steden over de hele wereld. Er komen vaak tienduizenden deelnemers op af. In Duisburg waren honderdduizenden bezoekers, volgens de organisatie zelfs 1,4 miljoen, een mensenzee waarop de organisatie niet was voorbereid.

Bron: HLN
Back to top
View user's profile Send private message
The Godfather
Site Admin

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 10:50 am    Post subject: Reply with quote

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1136995/2010/07/25/Filmpjes-opgedoken-van-tunnel-des-doods.dhtml
Back to top
The Godfather
Site Admin

PostPosted: Mon Jul 26, 2010 12:07 pm    Post subject: Reply with quote

Het festivalterrein voor de Love Parade in Duisburg werd maar vrijgegeven voor 250.000 bezoekers. Dat schrijft Spiegel Online, dat een intern document kon inkijken. In werkelijkheid wordt het aantal festivalgangers geschat op 1,5 miljoen. Er vielen 19 doden te betreuren toen er paniek uitbrak in de mensenmassa.

Er werd een beperking opgelegd van 250.000 bezoekers van de Love Parade omdat de veiligheidsmaatregelen onvoldoende waren en omdat de brandweer geen interventieplannen kreeg. Spiegel Online beweert dit nadat het een intern document van 21 juli 2010 kon inkijken, dat gericht was aan de organisator van het dance festival.

De organisatie zou naar verluidt een paar uur voor het ongeval al met trots aangekondigd hebben dat er 1,4 miljoen festivalgangers waren. "Dat kan ik niet bevestigen", zei waarnemend politiechef Detlef von Schmeling. De meeste bezoekers waren tussen 9 en 14 uur nog onderweg en "binnen dat tijdvenster werden er 105.000 personen geteld. Dat is het enige betrouwbare cijfer", zei hij op de persconferentie gistermiddag.

De rampzalige beelden lijken zo'n laag bezoekersaantal helemaal niet te staven. Bovendien waren er in Essen in 2007 tijdens de Love Parade 1,2 miljoen danceliefhebbers aanwezig, en in Dortmund in 2008 zelfs 1,6 miljoen.

Prof verdedigt veiligheidsplan
De Duisburgse professor Michael Schreckenberg verdedigde op de persconferentie het fel bekritiseerde veiligheidsplan, waar hij zelf aan meewerkte. De tunnel, waar de paniek ontstond, was volgens hem groot genoeg. Volgens Schreckenberg hadden enkele jongeren kort voor het ongeval een hek omvergeworpen en een niet beveiligde trap bestormd. Daar hadden de organisatoren, aldus de wetenschapper, geen rekening mee kunnen houden.

Toch kon de tunnel de massale toeloop niet slikken en brak er paniek uit. Heel wat festivalgangers werden vertrappeld. Er vielen 342 gewonden en 19 doden.

De federale politie ontkent intussen dat alle gegevens in verband met de Love Parade op de computers zouden gewist zijn. "Alle documenten dienaangaande zijn nog beschikbaar en kunnen worden opgevraagd en ingekeken", zei een woordvoerder.

Nog 1.138 mensen zijn officieel als vermist opgegeven. De politie kon voorlopig de helft van de 2.367 gezochte personen lokaliseren.

Back to top
The Godfather
Site Admin

PostPosted: Mon Jul 26, 2010 8:25 pm    Post subject: Reply with quote

Dodental Love Parade loopt op tot 20, politie Keulen neemt onderzoek over

Het onderzoek naar de Love Parade-ramp gebeurt vanaf nu door de politie van Keulen. Ondertussen is het dodental van het drama vandaag opgelopen tot 20 mensenlevens. De minister van Binnenlandse Zaken van de deelstaat Noordrijn-Westfalen beloofde om na het zomerreces een omvattend rapport voor te leggen aan de Landtag (het deelstaatparlement).

Het recentste slachtoffer van het drama op de Love Parade is een 21-jarige vrouw uit Duitsland die vandaag in het ziekenhuis aan haar verwondingen bezweek.

Geen partijdigheid

Om partijdigheid te vermijden, heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken van de deelstaat Noordrijn-Westfalen de bevoegdheid van de Duisburgse aan de Keulense politie overgedragen, zei een woordvoerder van de politie van Keulen vandaag. Waarom Keulen werd gekozen, wou de woordvoerder niet zeggen. Er werd wel al een onderzoekscommissie in Keulen opgericht. Of die hoofdzakelijk vanuit Keulen zou werken, of naar Duisburg zou verhuizen, is nog onduidelijk. "Documenten kunnen we ook in Keulen analyseren."

Landtag

De Landtag van Noordrijn-Westfalen zal de ramp dan weer na het zomerreces bespreken. Begin september zal de commissie Binnenlandse Zaken van het parlement in Düsseldorf zich buigen over de tragedie, zei de partijleidster van de groenen in Noordrijn-Westfalen, Monika Düker. Na een gesprek met vertegenwoordigers van de vijf fracties in de Landtag zou minister van Binnenlandse Zaken Ralf Jäger (SPD) beloofd hebben om een omvattend rapport voor te leggen na het zomerreces. (belga/ep)

Back to top
The Godfather
Site Admin

PostPosted: Mon Jul 26, 2010 9:57 pm    Post subject: Reply with quote

Terwijl het parket een onderzoek wegens 'dood door schuld' heeft geopend naar wat er misliep bij de ramp op de Love Parade in Duisburg waarbij minstens 19 doden en honderden gewonden vielen, rijst de vraag naar de verantwoordelijkheden voor deze tragedie. Heel wat festivalgangers wijzen met een beschuldigende vinger naar de organisatoren die veel te veel volk hadden toegelaten. Anderen vinden dan weer dat de politie de ramp niet goed heeft aangepakt. Een steward getuigt alvast dat ze de poorten niet mochten openen om de druk op de menigte te verlagen. Volgens Der Spiegel heeft de politie alle gegevens over de ramp ondertussen al gewist, wat ruikt naar een doofpotoperatie. Bovendien werd er op internetfora al weken op voorhand gewaarschuwd voor grote problemen door een te grote massa op een te klein terrein in Duisburg.

Op sommige plaatsen lagen zes tot zeven mensen op elkaar na de tragedie. Toen de druk op de massa te groot werd en er nog tijd was om in te grijpen, wilden we de poorten al openen, maar we mochten niet.
Steward

Zie ik dat goed dat die organisatoren een miljoen mensen door die tunnel willen sturen? Volgens mij is dat een levensgevaarlijke en regelrechte val. Ik voorspel doden als de massa na het laatste optreden het terrein willen verlaten.

Op internetforum week vooraf

Volgens de politie brak er paniek uit, toen een aantal bezoekers probeerde over een versperde, smalle noodtrap bij het terrein te komen. Anderen klommen op een soort luidsprekerplatform. Sommige klauteraars vielen acht tot tien meter naar beneden en kwamen bovenop de mensenmassa terecht en toen ontstond een nooit geziene chaos door massale paniek.

Zes op zeven mensen op hoop

Omdat er op hetzelfde moment heel wat mensen in tegenovergestelde richtingen door de beruchte 'tunnel des doods' wilden drummen, liep het helemaal mis. Een pak festivalgangers werd vertrappeld. "Op sommige plaatsen lagen zes tot zeven mensen op elkaar na de tragedie", zegt een steward op Bild.de. "Toen de druk op de massa te groot werd en er nog tijd was om in te grijpen, wilden we de poorten al openen, maar we mochten niet."

Crimineel

De grootste kritiek is het feit dat het terrein, een gewezen station voor goederentreinen, hoogstens een half miljoen mensen kon herbergen, terwijl er bijna drie keer zoveel binnenkwamen. Op internetfora voelden insiders vorige week al nattigheid. "Wie Duisburg kent, weet dat het daar een totale chaos zal worden", klonk het daar. Of nog: "Wat ze daar uitsteken, is ronduit crimineel. Wat als er bij de chaos ook nog paniek ontstaat? Waarheen zal die mensenmassa moeten vluchten bij paniek?"

Amper ruimte

Een andere schreef op het forum 'Der Westen' een heel concrete voorspelling. "230.000 m² voor laat ons zeggen 460.000 mensen, dat betekent een halve m² per persoon. En dan heb ik het nog niet over de podia. Als daar paniek uitbreekt, dan vallen er zeker doden en niet een paar." En er kwamen niet 460.000 mensen, maar ruim 1,4 miljoen af op het evenement.

Val

Een andere wees meteen op het gevaar van de tunnel. "Zie ik dat goed dat die organisatoren een miljoen mensen door die tunnel willen sturen? Volgens mij is dat een levensgevaarlijke en regelrechte val. Dat kan nooit goed aflopen. Ik voorspel doden als de massa na het laatste optreden het terrein willen verlaten."

Bron:HLN
Back to top
7D5
Junior Member

PostPosted: Wed Jul 28, 2010 5:20 pm    Post subject: Reply with quote

Al 4 keer heb ik dit ooggetuigenverslag gelezen. Telkens begint het me serieus te dagen. Grote verbijstering maakte zich van mij meester toen ik het nieuws vernam tijdens Tomorrowland. RIP aan de 21 slachtoffers.

Anouk Smit (20) uit Deventer was op het festivalterrein (Bron: De Volkskrant)

Eenmaal bij de tunnels aangekomen werd het al wel steeds wat drukker, maar nog waren de mensen allemaal aan het zingen. Mensen begonnen bij elke brug omhoog te klauteren om uit de massa te komen en bij het festival te komen, en volgens mij ook om stoer te doen. Hier werden ze tegen gehouden door de politie. Op een gegeven moment kwamen wij op de plek dat we niet meer door konden lopen en er een opstopping ontstond (dit was bij de trap die steeds getoond wordt). Ik kan het me niet eens meer herinneren wanneer de situatie omsloeg, zodat we letterlijk muur- en muurvast stonden. Ik kon letterlijk niet meer bewegen en stond zo'n vier meter voor de trap. In het begin was het gewoon akelig dat de massa zo drukte en iedereen de trap op wou, waardoor er uiteindelijk niemand op kwam want mensen drukten alleen maar en dat bleef een een kettingreactie.

Op de beelden die je nu te zien krijgt zie je wel de chaos en drukte maar het beschrijft niet het gevoel dat we daar op dat moment hadden. Op de beelden zie je dat mensen nog een beetje kunnen bewegen, dat was bij ons totaal niet het geval. Elke spier in je lichaam was aangespant om mee te blijven veren met de mensenmassa en niet te vallen.

Na een half uur of iets begon de chaos steeds erger. Mensen begonnen flauw te vallen, waardoor er nog mee gedrukt en geschreeuwd werd. Zelf had ik ook al een half uur constante druk op mijn lichaam en in combinatie met de hitte werd het ademhalen steeds moeilijker. Ik merkte aan mijzelf dat ik in paniek begon te raken en schreeuwde naar mijn vriendin dat ik daar echt meteen weg moest, want ik voelde me steeds wegvallen. Het enige dat zij kon doen is terugschreeuwen dat het niet kon, we konden gewoon niet bewegen of weg. Al die tijd stonden er veel mensen en politiemensen toe te kijken hoe wij eigenlijk verdrukt werden. Zij konden ook niks doen. Op een gegeven moment ben ik zelf ook flauwgevallen, maar de reden dat ik er vanaf ben gekomen met alleen blauwe plekken, wat krassen en een gekneusde teen is dat ik zo verdrukt in de mensen stond dat ik niet neer kon vallen. En dat is dus ook de reden van mijn redding.

Ik was wel helemaal door mijn benen gezakt, maar ik bleef hangen volgens mijn vriendin. Ik denk eerlijk gezegd als ik gevallen was ik ook echt geen kans had gemaakt.

Mensen begonnen steeds erger te reageren, en mijn vriendin ( die een stuk groter dan mijn 1.68 is ) heeft meerdere mensen flauw zien vallen en zien vallen. Op een gegeven moment kwam er een politiewagen op de mensen massa inrijden. Blijkbaar waren er hekken geopend waardoor mensen weg konden en begon er wat ruimte te ontstaan om te bewegen. Ik was volgens mijn vriendin lijkbleek en trilde helemaal, maar op een gegeven moment is het enige wat ik nog dacht: ik moet terug die tunnel in nu er weer ruimte is en blijkbaar een uitgang, want waar wij stonden liep het dood op die trap na die we maar niet konden bereiken.

We besloten gewoon door te lopen en wat te gaan eten en drinken, tot rust te komen en daarna weer na huis te gaan. Toen bleek dat die doorgang waar we doorgelaten waren recht op het festival uitkwam en we er gewoon rustig door heen konden lopen. Toen kwamen de woede en het ongeloof. Blijkbaar was deze doorgang er de hele tijd, en die was gewoon al die tijd niet open gedaan. Al die tijd chaos en paniek, dat mensen overal op klommen om maar uit die mensenmassa te komen had eerder weg gekund via een andere weg. Waarom deed niemand daar dan wat aan? Waarom lieten ze ons zolang elkaar als dieren vertrappen?

Toen we naar huis gingen een paar uur later, zagen we alleen dat de tunnel nog steeds afgesloten was en er nog politie liep. We hebben gelukkig niet de doden zien liggen. De manier waarop we het festival moesten verlaten, was ook merkwaardig te noemen. We moesten heel erg omlopen en door de bosjes lopen en een zandbult afdalen. Toen we eenmaal bij de auto aankwamen, zagen we allebei een gemist smsje van onze ouders. Later bleek dat onze ouders nonstop ons de hele tijd hebben proberen te bereiken, net als veel vrienden, maar ze kwamen er gewoon niet doorheen. Op mijn mobiel staat zelfs geen melding van een gemiste oproep. Toen we eenmaal in de auto zaten hoorde we het hele verhaal. We hebben zoveel geluk gehad, en er is zoveel fout gegaan daar, en dat heeft vele mensen levens gekost. Ik kreeg eindelijk mijn moeder te bereiken en die heeft de hele avond vol paniek gezeten en naar hulpdienstnummers gebeld om meer informatie te krijgen, maar ook daar kwamen ze nier doorheen.

Om eerlijk te zijn neem ik het ze kwalijk. Ze hadden ons de tunnel niet in moeten laten. En zo gauw alles helemaal fout liep hadden ze de andere openingen meteen open moeten doen. Ze zouden de doorloop op het festival zelfs met politieauto's of iets naar voren kunnen duwen om die opening maar open te kunnen doen. Ik snap dat ze ter plekke weinig konden doen omdat ze ons niet konden bereiken, ze hielpen gelukkig alle mensen die in paniek omhoog klommen wel verder. Maar dit had niet zo uit de hand mogen laten lopen.

Ik probeer de paniek en angst uit te leggen, maar het is gewoon zo moeilijk te beschrijven hoe je je dan voelt. Als je letterlijk geplet word en je weg voelt vallen en je heel goed weet dat je letterlijk geen kant op kan, en dat niemand je kan helpen... Nu ik alle beelden steeds zie, lopen de tranen gewoon over mijn wangen. Ik hoop zoiets nooit meer mee te maken. En ik vind het zo erg voor de slachtoffers, hun familieleden en getuigen.
(Bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1403454.ece/Ooggetuigen_Waarom_lieten_ze_ons_elkaar_als_dieren_vertrappen)
The Godfather
Site Admin

PostPosted: Wed Jul 28, 2010 11:35 pm    Post subject: Reply with quote

erg dat zoiets kan gebeuren!
Back to top
DJ David Gee
Site Admin

PostPosted: Fri Jul 30, 2010 8:24 am    Post subject: Reply with quote

Iemand gisteren de reportage gezien op Ter Zake? Blijkt dat Der Spiegel Tv een feestelijke reportage maken van de Love Parade maar het is een rampenreportage geworden.

www.myspace.com/rotationz_d
Back to top
The Godfather
Site Admin

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 4:18 pm    Post subject: Reply with quote

Sven Väth & Chris Liebing's statements about the Love Parade

Chris Liebing:

5 days after the tragic events at the Love Parade in Duisburg / Germany, I would like to share my thoughts in a more detailed statement. First of all I want to again express my sincere compassion for all the relatives and friends of the victims, as well as for the injured and traumatized who will have hard times to recover from what they experienced. I am still shocked about what I have seen and heard so far.
The Love Parade has been developing throughout the 90s, parallel to what I would call the "Techno Movement". More precisely speaking, the Love Parade has been an expression of this movement. It has been a movement beyond any profit or image seeking ideas, which developed completely self-sufficient out of the underground. It was all about celebrating, dancing and having fun together.
Over the years, the numbers of attendants have been rising, and so have the financial needs. The costs were rising (city cleaning, etc.) and so has the profit (for the community and the others involved), and suddenly there was a certain "image" attached, which brands could use to increase their value.
Looking back, it is actually a logical consequence and maybe also easy to recognize, that an event like this would eventually fall into the hands of people who see "celebrating, dancing and having fun together" not as the main reason to host a Love Parade. This would actually still be tolerable, as long as human life would not be endangered, but what happened here is beyond anything one would have ever imagined.
It is absolutely appalling and shocking that the responsible organizers of the Love Parade and the city council in Duisburg have misused the "Techno Movement" with those fatal results. In their striving for image and profit, they have disregarded all measures of control and security and put people who really just wanted to celebrate, dance and have fun together in a situation in which 21 innocent persons had to die and countless have been injured and traumatized.
I hope that it will be possible to entirely clear up what has happened and that the guilty persons will be held responsible and punished as soon as possible.
But even this will not lessen the caused pain.
The least we owe to those who have died and those who got injured, is that we make sure that something like this won´t happen again in the future. New laws and rules won´t really help. We have seen that we can´t even trust those who should make sure that those rules are getting observed.
To really change something, we have to start with ourselves. We as DJs, we have to be even more sure about the "Who" we are playing for and the "Where" we are playing at - only like this, the fans can get a better orientation of where it is worth going and where it is save to celebrate. Basically everybody can change a lot with his or her behaviour in this world. The more alert we go through life, the more conscious we can make choices between good and bad products, services, events or other things. Like this we minimize the scope of action for cold-blooded profiteers.

In memory of the victims of the Love Parade in Duisburg 2010,

Chris Liebing

----------------------------------------------------------------------------------

Sven Väth:

Statement of Sven Väth regarding the Loveparade 2010
Current mood: sad

I am deeply shocked and stunned by what happened on yesterday's Saturday on the Love Parade in Duisburg. My thoughts in these hours are with the victims and their families and friends.

I have experienced the Love Parade in Berlin, only this but also accompanied active until 2000, and I know from the event only a smooth flow, which was always enough room to dodge. Barriers and limitations appear to me personally for a crowd this size is difficult logistically feasible. The thought of the fear and panic that these young people who have really only for dancing and fun have come, must have gone through is just awful and unjust.

Sadly, it makes me feel that the Love Parade, once a peaceful demonstration for music, club and party culture and hailed far beyond our borders, comes such a dramatic and questionable end by such a gross negligence.

This great misfortune requires a complete investigation.

Sven Väth
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Rotationz.be Forum Forum Index -> The News All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum